חובת הנגשת רכבי הסיעים

לאחרונה, החלו חברות ההסעה לקבל דרישה מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים דרישה להחזיק בחברה אוטובוס מיוחד נגיש הכולל מעלתון, עבור לקוחות הזקוקים לכך.

בשנת 2012 תוקנה ע"י משרד התחבורה תקנה במטרה ליצור "שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות". ארגון חברות ההסעה מעוניין להירתם ולהיות שותף לתהליך החשוב למען חברה שוויונית יותר, אולם לצערנו מס' סעיפים בתקנה זו אינם ניתנים ליישום ואף אינם מקדמים את המטרה לשמה נוצרו, אלא מפלים לרעה חלק מאותם "בעלי זכויות".

על פי התקנות על חברות ההסעה להעמיד אוטובוס מיוחד נגיש לרשות המבקש לקבל שרות הסעה באוטובוס כזה, במידה ובקשתו הוגשה 5 ימי עבודה לפחות לפני המועד המבוקש להסעה. אי עמידה בתקנות אלו, משמעותה קנס של 50000 ₪ על כל עבירה ללא צורך בהוכחת נזק.

עלות אוטובוס נגיש עומדת על 320000 ₪-1056000 ₪, כאשר על פי התקנה בכל רגע נתון, בטווח של 5 ימים, החברה אמורה להותיר אוטובוס נגיש פנוי מסידור עבודה למקרה בו יוזמן לשרות מונגש זה או אחר. הבעיה היא שענף ההיסעים הנו ענף עונתי ובתקופות עמוסות בשנה, כלל חברות ההיסעים, סובלות ממחסור ברכבי הסעה, השארת אוטובוס ללא סידור עבודה, עלולה לגרום נזק כלכלי קשה.

כמו כן, על פי התקנה מי שעיסוקו בהשכרת רכב השכרה ומי שעיסוקו בהשכרת אוטובוס מיוחד, יעמיד להשכרה רכב השכרה נגיש או אוטובוס מיוחד נגיש, תמורת מחיר זהה למחירו של רכב השכרה שאינו נגיש או אוטובוס מיוחד שאינו נגיש. אוטובוס מיוחד זעיר נגיש, יקר בכ – 20000 ₪ – 45000 ₪ מעלות אוטובוס מיוחד זעיר שאינו נגיש ועלות עלות שכר נהג יקרה בכ 10% – 20% משכר נהג רגיל. נוסיף לכך את העובדה שנהיגה באוטובוס נגיש, כרוכה בעבודה פיזית קשה ומעט מאוד מהנהגים מוכן לבצעה ושעלות הביטוח ועלות האחזקה לאוטובוס זה יקרה יותר.

עלויות יקרות אלו, אינן עומדות "בקנה אחד" עם היכולת הכלכלית והתפעולית של החברות כפי שדורשת התקנה לחייב מחיר זהה לשני סוגי הנסיעות ותגרום נזק כלכלי לחברות, תוך הפלייה לרעה בין "כלל בעלי הזכויות".

כאשר החלו לאכוף את התקנה, חברות ההסעה החלו לקבל מהנציבות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים דרישה להחזיק אוטובוס מיוחד נגיש. הארגון פנה למשרד המשפטים ולוועדת הכלכלה בעבר והוחלט שחברות ההסעה תעמדנה רכבים נגישים לאנשים עם מוגבלויות ע"פ הסכם 5 ימים מראש בלבד אמצעות התקשרות עם חברות שמפעילות רכבים מסוג זה.

כאמור, למרות הסיכום, לאחרונה שוב החלו חברות ההסעה לקבל את הדרישה להחזיק בחברתם אוטובוס נגיש. בעקבות כך, בפגישה שהתקיימה בין מנכ"ל הארגון דודי גיל לאסי סוזנה, מנהל אגף רישוי ומל"ח ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, סוכם כי בתוך 90 ימים חברות ההיסעים יתקשרו עם חברות היסעים אשר מפעילות רכבי היסעים נגישים ויתחייבו לספק מענה לכל הזמנה בתוך 5 ימים, בהתאם לתקנות הנגישות.

קבלו את החדשות שלנו

הרשמה לניוזלטר שלנו

קבלו את העדכונים שלנו