משרד התחבורה הודיע כי בקרוב ניתן יהיה להתקין עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני לילה, ללא צורך באישור תכנית נפרדת לכל מתקן ותוך עמידה בסטנדרטים אחידים. המטרה: לעמוד ביעד של משרד התחבורה לחשמול 60% מהאוטובוסים העירוניים עד שנת 2026, וחשמול 100% מהאוטובוסים עד 2035.
התכנית המהפכנית לחישמול מסופי אוטובוסים (תת"ל 130) תוצג לראשונה לציבור בקונגרס הוועדה לתשתיות לאומיות שיתקיים בעוד שבוע, במעמד שרת התחבורה, ח״כ מרב מיכאלי. מדובר בתכנית פורצת דרך שתאפשר הוספת עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים ברחבי הארץ ללא חסמים בירוקרטיים. התוכנית מקודמת על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון.
שרת התחבורה, מירב מיכאלי התייחסה לנושא ואמרה כי המשרד מאיץ ומקדם את חזון התחבורה החשמלית, וכבר בתקציב המדינה הקרוב הוא יקצה את המשאבים הדרושים לתשתיות חישמול וטעינה ולרכש אוטובוסים חשמליים בהיקף מאסיבי, כולל הקמת מתקנים סולריים על גגות מסופי האוטובוסים כדי להרחיב את השימוש באנרגיה ירוקה. לדבריה זהו זהו יעד לאומי תחבורתי, סביבתי, כלכלי וחברתי ובעיקר – אפשרי.
התכנית מתייחסת לטווח המיידי, הבינוני והארוך, וכוללת פתרונות רוחביים להתקנת עמדות הטענה והשנאה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לירוקה ונקייה יותר.
היות וקיים מחסור חמור של כ-800 אלף מ"ר עבור מתקני תשתית לתפעול אוטובוסים, כאשר פער זה עוד צפוי לגדול עם הרחבת צי האוטובוסים וכן עקב מגבלות סטטוטוריות שקיימות במתקנים ואינן מאפשרות הסדרה של תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים, תת"ל 130 נועדה להסיר חסמים אלה ולאפשר הקמת תשתיות חשמול בלוחות זמנים קצרים במאות מסופי תחבורה ציבורית וחניוני לילה ברחבי הארץ. כך למשל, יורחבו השימושים המותרים להצבת מבני השנאה ועמדות טעינה, יתווספו זכויות בנייה למסופי אוטובוסים קיימים והליך הרישוי ירוכז תחת הוועדה לתשתיות לאומיות.
במקביל לתת"ל 130, משרד התחבורה מקדם באמצעות חברת נתיבי איילון את התכנית הלאומית למתקני תחבורה ציבורית, המגדירה את צרכי התחבורה הציבורית לטווח הבינוני והארוך, מאתרת שטחים זמינים להצבת מסופים בפריסה ארצית יעילה, ומייצרת את הבסיס להסדרה סטטוטורית של מאות פרויקטים לשדרוג והקמת מסופי אוטובוסים המותאמים לאוטובוסים חשמליים.
ארגון חברות ההסעה פועל מול משרדי הממשלה הרלוונטיים לקידום סבסוד רכבים חשמליים עבור חברות ההסעה וכן להקמת תשתיות חישמול וטעינה לרכבי הסעה חשמליים של חברות ההסעה.