נציגי הארגון קיימו דיון עם נציגי משרד התחבורה בנושא שמפריע להרבה מהחברות בתקופה האחרונה ומקשה על התנהלותן – המחסור בקציני בטיחות.
בדיון השתתפו: דלית רגב – מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב, אוסמה סוכר – מנהל תחום קציני בטיחות מר נדב ברנשטיין – מרכז בכיר פיקוח ובקרה, גב' מירב רוזנטל – מרכזת בכירה הדרכה והכשרה, עו"ד ספיר דדון – לשכת יועמ"ש ודודי גיל – יו"ר הארגון.
אנו העלינו בישיבה את הבעיה של המחסור בקציני בטיחות ממנו סובלות חברות ההסעה, מחסור שהחמיר בעקבות משבר נגיף הקורונה. ציינו כי המחסור נובע בשל בחינות כניסה בעלות רמה גבוהה מדיי אשר מקשות על גיוס קציני הבטיחות ומצב זה מביא את החברות לפעול ישירות מול מכוני הרישוי. בכדי לפתור את בעיה זו, ביקשנו כי לחברות ההסעה תינתן האפשרות לקצר הליכי אישורים באופן מסודר וישיר מול מכוני הרישוי.
לדברי דלית רגב, מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב, המשק הוא מורכב ויש לחפש את שביל הזהב מבלי להתפשר על איכות קציני הבטיחות. רגב, העלתה פתרונות מיידים שכל חברה יכולה ליישם וחלקן כבר מיישמות, כגון: לרדת לשטח ולדבר עם קציני הבטיחות, .להקפיד על קיום פרק י' בתקנות התעבורה לפיו אין להטיל על קציני הבטיחות מטלות מלבד התפקיד לשמו הם נועדו, למצב את המעמד של קצין הבטיחות כקצין בטיחות בחברה, כיוון שברגע שמתייחסים לקצין הבטיחות בכבוד הוא יהיה מוכן לעבוד. חלק ניכר מתפקיד קצין הבטיחות הוא הדרכה והכשרה. קצין הבטיחות מדווח לבעל החברה האם הנהג מבצע את התפקיד שלו וכן מבצע חקירות ומפיק לקחים. עוד הוסיפה, כי נעשתה רפורמה בקורס קציני הבטיחות והוא קוצר.
לדברי אוסמה סוכר, מנהל תחום קציני בטיחות, מאז הקורונה, המחסור בקציני בטיחות בחברות ההסעה החל רק בתקופת הקורונה. בדצמבר 2020 ,ניתן לקציני הבטיחות פטור מבדיקות תקופתיות. משרד התחבורה עושה מאמצים להימנע ממחסור ובין היתר, המשרד הקל בתנאי הסף של אדם מילוא ויצר מנגנון של מכינת טרום קורס. צעדים אלו הובילו לכך שכמות הנרשמים לקורסים כבר גדלה באופן משמעותי.
בדיון עלו הצעות נוספות שיסייעו לפתוח את צוואר הבקבוק שנוצר בדרישה לקציני בטיחות בחברות. ראשית נעשים בימים אלה עדכונים בתיקוני החקיקה וכן דלית רגב הציעה להגיע ולהרצות בפני חברות ההסעה על פתרונות אפשריים.
בסופו של הדיון סוכם כי משרד התחבורה יבחן מחדש את שלבי החניכה. כיום לפי התקנות, לא מתאפשרת לחניכים עבודה כקציני בטיחות לפני סיום הקורס. כמו כן, הובהר לנו כי לא ניתן לתת אישור גורף לקציני הבטיחות ע"י מכוני הרישוי. עם זאת, הובטח לנו לקיים עמנו ישיבות תקופתיות בנושא בכדי לפתור את הבעיה.